• آموزش ساخت کاردستی هنر دست ساز

  • آموزش اقدامات روز سیزده بدر روز طبیعت

    آموزش اقدامات روز سیزده بدر روز طبیعت

    آموزش ایده و اقدامات روز سیزده بدر روز طبیعت

    ایده ها و راهکارهای اردو –

    با درود فراوان – به روز سیزدهم فروردین و آیین باستانی ایرانیان موسوم به روز سیزده بدر نزدیک میشویم ؛ روزی که بسیار پشت اون حرف ها و نقل قول ها و فلسه وجود دارد از آشتی و احترام ایرانیان با طبیعت تا واقعه داستان پوریم کشتار یهودیان و نحسی سیزده و…  در این روز که هدف ما بحث و تفسیر این روز نیست بلکه آنچه برای ما مهم است این است که در هر صورت چنین روزی وجود دارد و هم اکنون برای آن احترام بسیار قائل هستیم و تقریبا همه و همه در این روز در طبیعت ب سر میبرند و جا دارد خواهش کنیم که به گونه ای در طبیعت تفریح نمایید که پس از خروج، گویی هرگز شخصی در آن نقطه نبوده !! نه آنکه با بجا گذاشتن مقدار زیادی زباله و خسارت به محیط زیست از غنای فرهنگی خود و خانواده بکاهیم .

    قصد داریم تا در این آموزش تعدادی راهکار و ترفند برای شما معرفی نماییم تا در این اردو یا کمپینگ ایرانی با تجهیزات مناسب قدم بگذارید و تقریبا بصورت نیمه حرفه ای حتی بتوانید در این روز از امکانات لازم بهره مند شده و لذت ببرید .


    روز سیزده بدر طبیعت

    سیزده بدر آیین هایی دارد مانند پختن آش در طبیعت , گره زدن سبزه , پرتاب 13 سنگ کوچک در آب و…. . اما آنچه که در این روز شاید از درجه اول اهمین برخوردار است برپایی آتش است (خواهشمندیم از برپا نمودن آتش در مجاورت درختان خودداری نمایید ) در این روز به علت اینکه معمولا آب و هوا ابری و همراه با بارندگی و وزش باد است روشن نمودن آتش کمی سخت میشود – مسئله بعدی که مهم است ایجاد سرپناه جهت محفوظ ماندن از بارندگی است و سپس تهیه یک غذای مناسب بیرون از خانه و…. که در ادامه سعی نموده ایم تعدادی از این ترفندها را جهت آموزش ارایه نمایم .


    آموزش ایجاد آتش در شرایط سخت طبیعت

    1 :

    اولین موضوع مهم برای اردو خارج از خانه فراهم نمودن آتش که در مبحث قبلی نیز گفتیم ممکن از ایجاد آتش در شرایط سخت جوی کمی سخت باشد لذا همواره کوهنوردان و طبیعت گرد های از پیش فکر این موضوع را نموده و تجهیزات ساده و لازم را تهیه مینمایند از ساده ترین کارها این است که با خود یک مداد تراش ساده همراه داشته باشید و کبریت ؛ در اینصورت پس از استقرار در محیط جهت فراهم آوردن آتش میتوانید شاخه های خشک را توسط مداد تراش ؛ تراش کنید تا در نتیجه مقدار زیادی لایه های چوبی نازک بدست آورید و سپس با یک کبریت میتوانید شعله کوچکی ایجاد کنید و یا در صورت نداشتن کبریت میتوانید از یک ذره بین استفاده کنید .

    روش های ایجاد آتش

    آموزش اقدامات روز سیزده بدر روز طبیعت

    ایده دوم این است که با خود یک برگ دستمال و یک ذره بین همراه داشته باشید تا به راحتی از نیروی خورشید که در تمام روز با شما است بهره ببرید و یک آتش محیا نمایید .

    ایجاد و ساخت آتش

    آموزش اقدامات روز سیزده بدر روز طبیعت

    ایده دیگر ساخت آتش با یک کاغذ فویلی آدامس و یک باطری قلمی است !! چگونه ؟

    کافی است یک نوار باریک از کاغذ روکش آدام را برش زده و سر و ته آن را به دو قطب باطری متصل نمایید میبینید که کاغذ آتش میگیرد و میتوانید بلافاصله از آن برای ایجاد آتش بزرگ استفاده نمایید .

    کارهای مناسب روز طبیعت

    آموزش اقدامات روز سیزده بدر روز طبیعت

    ایده های فراوانی برای آتش زنه وجود دارد که در آموزش های آینده مفصلا برایتان قرار خواهیم داد مانند ساخت کبریت ضد آب ؛ ساخت کبریت ضد باد ؛ کبریت شمعی و یا فیتیله آتش زنه و…. که هر کدام یک آموزش کامل را میطلبد و چنانچه همراه همیشگی ما باشید قطعا با این آموزش های ساخت جذاب آشنا خواهید شد .


    غذاهای کبابی آتشی در روز سیزده بدر

    2 :

    در این روز یکی از جذابیت های طبیعت بودن خوردن غذاهای کاملا سالم و بدون روغن است ؛ غذاهای کبابی و یا چای آتشی واقعا باید اعتراف نمود که مزه ای بسیار متفاوت با آنچه که بر روی گاز تهیه میشوند دارند ! پس حتما در برنامه اردوی طبیعت خود چای آتشی و سیب زمینی کبابی و… را قرار دهید .

    برای سیب زمینی یا پیاز کبابی ؛ بهترین روش فویل است . فویل باعث میشود سیب زمینی کبابی شما نسوزد و زودتر آماده شده و اصطلاحا مغز پخت شود ، پس حتما فویل آلومینیومی را همراه خود ببرید .

    ایده برای روز طبیعت

    آموزش اقدامات روز سیزده بدر روز طبیعت


    تجهیزات سفر در روز طبیعت

    3 :

    نکته بعدی آب است ؛ معمولا در هر کجا که بمانیم آب در دسترس است یا بصورت رود و چشمه و یا بصورت سیستم لوله کشی – میخواهیم با این ایده سیستمی ایجاد کنیم تا بتوانید به جای رفتن به کنار رود که ممکن است خطراتی داشته باشد مانند در آب افتادن یا بر روی سنگ لیز خوردن ؛ با استفاده از یک گالن 20 لیتری و نصب یک شیر آب به قسمت درب آن ؛ آب بصورت شیر قابل استفاده باشد . ما حتی میتوانیم با نصب یک سردوش به قسمت شیر از آن به عنوان یک حمام سیار استفاده نمایید , البته باید آب گرم در آن ریخت در این صورت .

    ایجاد دوش آب در بیرون

    آموزش اقدامات روز سیزده بدر روز طبیعت


    ساخت توالت فرنگی صحرایی

    4 :

    مسئله بعدی بهداشت فردی و سرویس بهداشتی است . آن هم در جایی که شایدهیچ امکاناتی وجود نداشته باشد ! برای این منظور با یک سطل پلاستیکی که در آن یک مشما قرار گرفته و در لبه آن ابر لوله قرار گرفته یک توالت خواهیم ساخت – ابر لوله را میتوانید از ابزار فروشی ها تهیه نمایید ؛ یک اسفنج فشرده است که با تیغ کاتر آن را از یک لبه برش بزنید تا در لبه سطل فرو رود و به همین راحتی صاحب یک توالت فرنگی صحرایی میشوید .

    ساخت توالت صحرایی

    آموزش اقدامات روز سیزده بدر روز طبیعت


    نحوه شارژ لوازم برقی در سفر

    5 :

    نکته مهم دیگر در اردو و طبیعت تامین نیروی برق برای لوازم الکتریکی مهم مانند گوشی موبایل است ؛ برای این منظور راه های بسیاری وجود دارد میتوانید یک باطری قوی با آمپر بالا و مشخصات مناسب با خود همراه داشته باشید ؛ یا از صفحات پنل خورشیدی یا سولار که ولتاژ خروجی انها برای وسایل الکتریکی بهینه شده است استفاده نمایید ؛ میتوانید یک موتور یا توربین بادی یا ژنراتور آبی همراه داشته باشید که البته بستگی به کاربرد دارد و…..

    پروژه شارژ توسط توربین بادی

    آموزش اقدامات روز سیزده بدر روز طبیعت


    درباره نویسنده

    بسیار خوشحالم از اینکه هر روز به امید تحقق رویاهام میام اینجا ، مطلب جدید و آموزش قرار میدم , هدف نهایی ما خیلی بزرگه و امیدوارم به لطف خدا و حمایت و همکاری کاربران عزیز به این مهم برسیم تا بتونیم به کشور ؛ ملت و خانواده خدمت کنیم . التماس دعا

    مطالب مرتبط

    نظر بدهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    <-- telegram end -->