• آموزش ساخت کاردستی هنر دست ساز

  • آموزش دوخت روکش فرمان چرمی ماشین

    آموزش دوخت دور فرمان

    روکش فرمان چرمی اتومبیل –

    آموزش دوخت دور فرمان –

    با درود فراوان – اخیرا متاسفانه خودرو های داخلی با توجه به تغییراتی که در اجزاء و جنس آنها میشه ، اگرچه ظاهری شیک تر پیدا کرده ولی کیفیت با ضریب 0.1 بر خلاف قیمت که با ضریب 10 محاسبه میشود روال تولید خودروساز وطنی شده است ، جنس فرمان که قبلا از نوع پلاستیک فوم فشرده بود و بسیار حس خوبی القا میکرد و ضمنان اکثر خودرو ساز های معتبر از همین ترتیب داشبورد و فرمان را تولید میکردند حذف شده و جای آن یک نوع پلاستیک خشک و سفت قرار داده شده که بسیار حس بدی در رانندگی القا میکنه !! حالا روکش چرم طبیعی که در سایر خودرو های خارجی استفاده میشه ، پیش کش !!

    در نهایت مانند همیشه به فکر افتادیم تا نقایص را خود برطرف نماییم و با خرید مقداری چرم طبیعی گاو و….. روکش فرمان را چرم دوزی کنیم ! در این اموزش نیز هدف من این بوده است تا با قرار دادن تمام تصاویر مراحل ، شما را از نحوه ساخت آن مطلع گردانم . البته در همین ابتدا لازم به ذکر است که این کار برای اولین بار است که من انجام میدهم لذا دارای نقایص و ایراداتی نیز بوده که امیدوارم تمامی آنها را در طول توضیحات به شما بگویم تا مرتکب نشوید و حاصل کار بسیار شکیل تر و زیباتر درآید .

    نیازمندی ها
    قطعه | ماده تعداد | مقدار
    چرم طبیعی 120×10 Cm
    نخ ضخیم 1 قرقره
    سیم مسی مفتولی 20 Cm
    کاتر 1 عدد
    خط کش 1 عدد
    متر خیاطی 1 عدد

    مواد لازم جهت چرم دوزی

    آموزش دوخت روکش فرمان چرمی ماشین





    الگو دوخت دور فرمان چرمی

    2 :

    گام اول ایده و طرح کار است یا همان الگو ؛ من قصد دارم چرم در نما بصورت چند تکه به نظر بیاد و برای همین ابتدا با متر خیاطی دور فرمان رو اندازه زدم که شد 120 سانت و عرض حدود 10 سانت که روی کاغذ بصورت دستی کشیدم ، روی همون کاغذ هم چرم رو بصورت تکه تکه مشخص کردم و با متر از روی فرمان اندازه زدم و اندازه هارو مشخص کردم ، اندازه ها رو یه مقدار کوچیکتر میبرم چونکه چرم طبیعی خاصیت ارتعاجی و یا کشسانی داره تا حدودی و کش میاد ، به همین خاطر تو قسمت برش زدن این مورد را لحاظ میکنیم ، سپس به سراغ چرم میرویم و از روی ابعاد چرم ها را برش میزنیم که در عکس چرم های برش خورده کاملا مشخص هستند .

    برای اینکه روند چرم دوزی آسان تر بشه بخصوص زمانی که میخواید چرم را روی فرمان دوخت بزنید باید با ابزاری مخصوص سوراخکاری چرم که شبیه چنگال هست اون رو سوراخ کنیم که متاسفانه من این وسیله رو در اختیار نداشتم و به جاش از همان چنگال معمولی کهنه استفاده میکنیم به این صورت که چنگال را داغ میکنیم و سپس از پشت چرم بر روی چرم فشار می آوریم و آن را مطابق تصاویر سوراخکاری میکنیم .

    در مورد جنس چرم باید بگویم که چرم گاو از استحکام بالاتری برخوردار است و ضخیمتر است و معمولا برای کمربند و.. استفاده میشود که من از همین نوع خریدم – چرم بز ارزانتر و نازک تر است که اگر فرمان ماشین خیلی ضخیم است و نمیخواهید ضخامت ان بالاتر برود میتوانید از آن تهیه کنید – چرم شتر اما از تمام موارد گرانتر و بهتر است بخصوص اینکه طرح خاص خود را دارد و به نظر من برای فرمان خیلی مناسب است

    حتما یادتان باشد چرم نباید سطح صاف و صیغلی داشته باشد زیرا موجب سر خوردن دست بخصوص بعد از تعریق میشه و حتما چرم باید اصطلاحا چاپی باشد و سطح ان کاملا چروک درشت باشد !

    از چرم اشبالت و یا جیر هم مناسب برای این کار نیست مگر آنکه برای زیرکار استفاده شود چراکه زود چرک میشود و حالت جذب آب دارد و به راحتی تمیز نمیشود .

    اشتباه من این بود که از چرم 1 تکه استفاده نکردم و این کارم رو خیلی سخت کرد ، سعی کنید یک چرم یک تکه تهیه کنید و اصلا به فکر تکه دوزی نباشید که چیزی به جز زجر در انتظارتان نیست :دی

    روکش فرمان دوختی

    آموزش دوخت روکش فرمان چرمی ماشین

    آموزش چرم دوزی فرمان

    آموزش دوخت روکش فرمان چرمی ماشین





    آموزش دوخت روکش چرم فرمان اتومبیل

    2:

    برای دوخت نیاز به یک سوزن دست ساز داریم ! میتوانید سیم مسی مفتولی با نمره حدود 0.35 را بصورت 2لا مانند تصویر درست کنید ، نخ را نیز بهترین جنس را بخرید چراکه قصد نداریم تا چند سال روکش خراب شود ! بهترین مورد برای اینکار کاموایی تمام نایلون است که در ابزار فروشی ها به نام ریسمان بنایی فروخته میشود و همه آنها سفید هستند که برای مورد من مناسب نبود و متاسفانه نخی بهتر از نخ ابریشمی نتونستم پیدا کنم !

    حالا تکه های مختلف چرم دور فرمان را که در مرحله قبل سوراخکاری کردید را کنار هم بزارید و مانند تصویر شروع به دوخت نمایید و تمام تکه ها را در کنار هم بدوزید و در آخر 2 طرف را بهم بدوزید تا حلقه روکش فرمان آماده برای نصب شود .

    روش آموزش سوزن

    آموزش دوخت روکش فرمان چرمی ماشین

    دوخت روکش فرمان

    ایده دوخت روکش فرمان چرمی ماشین

    دور فرمان چرمی

    چرم دوزی برای دوخت روکش فرمان چرمی ماشین

    آموزش دوخت روکش

    آموزش دوخت روکش فرمان چرمی ماشین

    نحوه دوخت روکش فرمان

    ساخت و دوخت روکش فرمان چرمی ماشین





    آموزش چرم دوزی فرمان اتومبیل

    3:

    خوب اکنون حلقه چرمی را روی فرمان قرار دهید ؛ روکش باید با کمی سفتی جا برود و نباید خیلی شل و گشاد باشه ، از ابتدا نیز اگر خاطرتان باشد به این نکته اشاره کرده بودیم ، در نصب روکش و جا زدن آن باید به محل قرار گیری محل های تکه دوزی شده نیز توجه کنید تا خطوط دوخت زیگزال دقیقا در وسط جانمای مربوطه قرار بگیرد حدلاامکان و پس از اطمینان از درست قرار گرفته شدن روکش میتوانید با سیم های مفتولی کوچک هر چند سانت را گره بزنید تا هم روکش نچرخد در جای خود و هم دوییدگی کار گرفته شود و هم اینکه اگر نیاز است روکش را به سمت خود یا به سمت کیلومتر تنظیم کنید تا روکش چروک نیافتد مشخص گردد و این موضوع چروکیدگی در دوخت اول برای خود من اتفاق افتاد که مجددا دوخت را شکافتم و دوباره روکش را تنظیم و دوخت زدم !! پس ، از همان ابتدا کار را با دقت پیش ببرید تا مجبور نشوید مجددا کار را انجام دهید .

    دوخت را با همان سوزن دست ساز و نخ مخصوص آغاز میکنیم و به همان ترتیب زیگرال دوزی که تکه های چرم را دوخته بودیم ، در اینجا نیز به همان روش پیش میرویم ، در ادامه تصویر متحرک نیز از نحوه دوخت روکش برایتان قرار داده ایم که پیشنهاد میکنیم حتما ببینید .

    در آخر که تمام روکش را کاملا دور تا دور دوختید و تمام شد نتیجه کار آنچه در تصویر میبینید خواهد بود و قطعا از نتیجه کار خود لذت خواهید برد ! موفق باشید .

    بهترین روکش فرمان اتومبیل

    نحوه دوخت روکش فرمان چرمی ماشین

    دوخت چرم دور فرمان

    روش دوخت روکش فرمان چرمی ماشین





    درباره نویسنده

    بسیار خوشحالم از اینکه هر روز به امید تحقق رویاهام میام اینجا ، مطلب جدید و آموزش قرار میدم , هدف نهایی ما خیلی بزرگه و امیدوارم به لطف خدا و حمایت و همکاری کاربران عزیز به این مهم برسیم تا بتونیم به کشور ؛ ملت و خانواده خدمت کنیم . التماس دعا

    مطالب مرتبط

    12 نظر

    1. محسن

      با سلام بنده مربی چرم دوزی هستم و میخواستم بگم میتونید برا سوراخ کردم به جای چنگال از وسیله ای به اسم سمبه (شماره۱ از همه مناسب تره) استفاده کنید و هم چنین از نخ موم خورده برای دوخت استفاده کنید اگر هم خواستید میتونید از رنگ های مخصوص چرم که در بازار موجوده برا لبه های برش خورده غیر همرنگ استفاده کنید . بازار چرم دوز ها هم در پانزده خرداده اونجا از هر کسی بپرسید بازار چرم کجاست راهنماییتون میکنه امیدوارم در کارهاتون موفق باشید.

      پاسخ
      1. juzani

        سلام . والا متر نزدم فداتشم. ولی بستگی به نوع دوختتون داره ساده بزنی کم میخای مثلا حدود 4متر ولی زیگزاگ و… برو بالای 10 متر . نخ خیلی چیز گرونی نیست نگران نباش زیاد بگیر

        پاسخ
    2. علی پروین

      سلام بر جوزانی
      خوبی داداش
      دمت گرم بابت آموزشت خدایی حال کردم، خواستم بهت بگم یجا دیگه هم مطالبتو گذاشته برا آموزش پیگیرش باش

      پاسخ
    3. ماشین باز

      خخخخ چه‌مسخره شده تهش دوخت باید داخل باشه انگار فرمون تیکه پارست مطلبت خوب بود ولی میشه خیلی بهتر دوخت یکم سلیقه میخواد که متاسفانه به خرج ندادی

      پاسخ
      1. juzani

        سلام سارا، ببینید چرم خودش یه خاصیت کشسانی داره، ولی زیاد نیست . پس حدود یک الی دو سانت کافیه . البته ضخامت و نوع چرم هم مهمه مثلا چرم نازک مثل چرم میش بیشتر کش میاد و چرم گاوی ضخیم کمتر. اول چرم رو باید بگیری و بعد ببینی باتوجه به حالت کشسانی بودن چقدر نیازه

        پاسخ

    نظر بدهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    <-- telegram end -->