• آموزش ساخت کاردستی هنر دست ساز

  • آموزش ساخت اسپیروگراف نخی (Spirograph String)

    آموزش ایده خلاقانه با نخ

    ساخت اسپیروگراف نخی (Spirograph String) –

    ساخت سازه نخی برای قاب آیینه –

    با درود فراوان – اسپیروگراف اگر چه شاید نامی نا آشنا برای شما باشد اما قطعا این هنر که از صنایع دستی محسوب میشود را دیده اید ؛ معمولا این هنر مانند ملیله بافی و.. را زندانیان به خوبی آشنا هستند و انجام داده اند و خود من اولین بار در کودکی آیینه ای را دیدم که قاب دور آن از این هنر استفاده شده بود و پس از پرسیدن نحوه ساخت و … آن متوجه شدم این وسیله از یک انجمن فروشگاهی صنایع دستی زندانیان خریداری شده است ؛ متاسفانه نتوانستم معادلی پارسی برای واژه اسپیروگراف نخی بیابم ، لذا خواهشمندیم اگر کسی اطلاعی از اصطلاح عمومی برای این هنر داشت به ما الاع دهد ؛ همانظور که گفتم اسپیروگراف رو تقریبا همه میدونید چیه ! اگه یادتون باشه در زمان دبستان و راهنمایی خط کش هایی وجود داشت که در اونها چندین حلقه به شکل چرخ دنده وجود داشت و ضمنا یک دایره اصلی و بزرگ تر از همه هم بود که قطر داخلیش دنده شده بود برای حرکت چرخ دنده ها ، یک خودکار در جای مخصوص چرخ دنده قرار میدادیم و سپس اقدام به رسم دایره میکردیم ، حاصل کار نقوش زیبایی از خطوط بیضی گون و مثلث های درهم بود . حال اسپیروگراف نخی چیزی شبیه این کار ؛ اما به جای خودکار و خط با نخ های رنگی و قابل لمس است که کاری بسیار زیباست ، از آن برای تزیینات آیینه و قاب عکس و…. استفاده میکندد .

    نیازمندی ها
    قطعه | ماده تعداد | مقدار
    تخته چوب 1 عدد
    نخ (نخ کوپلن) تعداد لازم
    میخ تعداد لازم
    مداد و پاک کن 1 عدد
    پرگار و خط کش 1 عدد
    چکش و.. 1 عدد





    ساخت قاب نخی رنگی

    1 :

    در ابتدای آموزش باید اندازه ها را بر روی تخته چوبی که زیرکار ما محسوب میشود ترسیم کرد ، شیوه کار به این شکل است که شما 2 دایره هم مرکز با قطرهای متفاوت ترسیم میکنید سپس با کمک بردن از خط کش و مرکز دوایر اقدام به علامت گذاری روی خط دایره جهت کوبانده شدن میخ میکنید ، فاصله علامت ها همان فاصله میخ ها میباشد و هرچه فاصله کمتر باشد طرح شما شلوغتر و پیچیده تر میشود لذا اگر برای اولین بار است اقدام به ساخت این وسیله میکنید با فواصل زیاد شروع کنید تا در آینده پیشرفته تر کار کنید .

    روش ساخت قاب نخی در خانه

    آموزش ساخت اسپیروگراف نخی (Spirograph String)





    آموزش میخ کوبی روی چوب

    2 :

    در این مرحله از آموزش ؛ بر روی علامت هایی که گذاشتیم باید میخ کوبانده شود ، سعی کنید میخ هایی شکیل و تزیینی خریداری کنید یا خودتان سر میخ ها را با لاک ناخن رنگ کنید .این عمل جلوه زیبایی به کار شما میدهد . روی هر علامت که در مرحله قبل مشخص شده بود یک میخ میکوبانیم ؛ در نهایت تصویر نهایی شکل زیر را خواهیم داشت .

    هنر میخ کوبی و ایجاد طرح

    آموزش اسپیروگراف نخی (Spirograph String)





    آموزش نحوه نخ کشی اسپیروگراف نخی

    3 :

    پس از نصب میخ های دایره بزرگتر اسپیروگراف ابتدا اون هارو نخ کشی کنید ؛ شیوه نخ کشی کردن در عکس کاملا مشهود است لذا کافیست با دقت به تصاویر نگاه کنید ؛ در ابتدا یک مثلث کامل بسازید سپس دانه دانه به سمت ساعتگرد یا پادساعتگرد بچرخید تا طرح کامل بشه ؛ میتوانید از چند رنگ متفاوت در اسپیروگراف استفاده کنید .

    اسپیروگراف چیست

    آموزش ساخت اسپیروگراف نخی (Spirograph String)

    اسپیروگراف

    ساخت اسپیروگراف نخی (Spirograph String)





    دکور هنری نخی دست ساز

    4 :

    کار ساخت اسپیروگراف نخی شما پایان یافته است ؛ همچنین میتوانید یک طرح کوچکتر هم در فضای خالی بسازید که این موارد به نبوغ شما بستگی داره .

    در ادامه آخرین تصویر ؛ یک از تصاویر کارهای هنری ساخته کاربران را خواهید دید که با استفاده از این آموزش توانسته اند یک اسپیروگراف طرح قلبی را بسازند . امیدواریم که از این آموزش نهایت استفاده و لذت را ببرید .

    طرز ساخت تابلو نخی

    آموزش ساخت اسپیروگراف نخی (Spirograph )





    درباره نویسنده

    بسیار خوشحالم از اینکه هر روز به امید تحقق رویاهام میام اینجا ، مطلب جدید و آموزش قرار میدم , هدف نهایی ما خیلی بزرگه و امیدوارم به لطف خدا و حمایت و همکاری کاربران عزیز به این مهم برسیم تا بتونیم به کشور ؛ ملت و خانواده خدمت کنیم . التماس دعا

    مطالب مرتبط

    1 نظر

    نظر بدهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    <-- telegram end -->