• آموزش ساخت کاردستی هنر دست ساز

  • آموزش طرز تهیه و تزیین حنا برای مراسم حنابندان

    تزیین حنا مراسم حنابندان

    حنا برای مراسم حنابندان –

    ایده برای تزیین حنا –

    با درود فراوان و شادباش به مناسبت جشن و شادی که احیانا شما کاربر محترم در آینده در پیش خواهید داشت و به همین مناسبت به این صفحه مراجعت کرده اید – حنا بندان یکی از مراسم قدیم ما ایرانیان میباشد که قدمت طولانی دارد و ضمن اینکه در پس هر رسم کهنی به یقین ، ایده و تفکری ناب جای گرفته است که امیدواریم مراسم حنابندان همواره در بین مردم ما پای برجا بماند ، تهیه حنا و  نحوه تزیین حنا برای مراسم حنابندان از امور مهم در این مراسم است که البته از دیرباز مردمان با ذوق و سلیغه ای درخور به دنبال تزیین آن بوده اند که البته پوشیده نیست که امروزه با توجه به پیشرفت های هنری جامعه و وسعت ذوق هنری و سلیغه افراد و اشتراک گذاری خلاقیت های فردی در دنیای مجازی باعث با شکوه تر شدن این رسوم گشته که امیدواریم در تمام مراحل زندگی شادی و شادکامی همراهتان باشد . در این آموزش قصد داریم  طرز تهیه ، طراحی و تزیین حنا برای مراسم شب حنابندان را به خدمتتان ارایه دهیم . امید که از این آموزش استفاده ببرید .

    نیازمندی ها :
    قطعه | ماده تعداد | مقدار
    حنا مقدار لازم
    آب | شیر مقدار لازم
    چسب مقدار لازم
    اکلیل مقدار لازم





    طرز تهیه حنا مجلسی

    1:

    طرز تهیه حنا چیزی نیست جز از 2 عنصر اصلی آب و حنا که بعد از مخلوط کردن آب و حنا و رسیدن به غلظت گِل آنرا در ظرف مورد نظر پهن کنید ؛ در همینجا به شما یه دستور کلیدی یاد دهم و آن هم این است که همیشه حنا بعد از خشک شدن ترک خورد میشه و این ممکنه برای شما که میخواهید گیفت درست کنید گیفت حنا رو غیر ممکن کنه ، پس برای حناگیفت از چسب چوب استفاده میکنیم و برای رفع ترک از مقداری شیر ! شیر از ترک شدن جنا بعد از خشک شدن جلوگیری میکنه و کرم چرب کننده یا وازلین هم کاربردش فقط برای چرب کردن دست است تا راحتتر بتونید خمیر حنا را فرم بدید .

    خوب همانطور که از توضیحات متوجه شدید ما 2 مورد حنا داریم ؛ یکی گیفت برای مدعوین مراسم و دیگری خود حنای اصلی که برای حنابندان است ، ابتدا برای هدیه مراسم یا گیفت طبق آنچه گفته شد مواد را از جمله : شیر + حنا + چسب چوب + اکلیل  را با هم مخلوط و ورز دهید تا کاملا خمیر یکدست و انعطاف پذیری داشته باشید و سپس خمیر را به گلوله های یک اندازه تقسیم و هر کدام را در کف دست پهن و به مانند گلبرگ گل یکی یکی و پشت سر هم به دور یک اشک ساخته شده از خمیر حنا میچسبانیم تا یک گل کامل تشکیل شود مانند عکس و در آخر یک سیخ چوبی در وسط آن که نوک آن آغشته به چسب چوب باشد درون گُل فرو میکنیم و سپس بعد از خشک شدن میتوانیم دور آن را با روبان تزیینی و … تزیین و در یک سبد زیبا ویژه گیفت ها میچینیم .

    چگونه گیفت حنا بسازم

    طرز تهیه و ساخت گیفت حنا





    آموزش ساخت گیفت حنابندان

    2:

    برای گیفت حنا موارد مشابه دیگر نیز در ادامه برای الگو برداری شما عزیزان قرار داده شده است که امیدواریم از آن ها لذت ببرید ، به عنوان مثال : مورد دیگر برای گیفت اینگونه است که پس از مخلوط عناصر خمیر گیفت ، آن را پهن میکنیم و سپس با استفاده از قالب شیرینی طرح قلب ،حناها را بصورت قلبی برش میزنیم و برای هرکدام یک سیخ چوبی کوچک و نازک از نتها فرو میکنیم و میگذاریم تا خشک شود ، اکنون هم میتوانیم سطح روی گیفت را اکلیل پاشی کنیم و سپس چوب یا دسته ان را با روبان های تزیین آراسته نماییم و هم میتوانیم بدون اکلیل پاشی آن را با روبان تزیین کنیم مانند تصویر .

    2 ایده دیگر نیز در تصویر دوم و سوم برای شما قرار داده ایم که میتوانید در نوع خود جالب و ابتکاری باشد .

    ایده برای تزیین گیفت

    ایده های جالب برای مراسم حنابندان

    حنا گیفت دست ساز

    گیفت حنابندان را چگونه درست کنم

    طرز ساخت گیفت حنا

    گیفت حنابندان چیست





    آموزش حنا حنابندان

    3:

    اما طرز تهیه برای مراسم اصلی ساده تر است و نیازی به چسب و شیر و… ندارد ، ابتدا باید مشخص نمود که چه دستوری برای حنای اصلی در پیش دارید ؟ آیا میخواهید بصورت شل و خامه مانند در ظرفی باشد و مثلا مانند تصویر آن طرف را در یک دسته گل بلند و زیبا قرار دهید و یا شاید بخوهید آنرا مجددا مانند روش خمیر گیفت درست کنید و به شکل عروسکی بسازید که برای این مورد نیاز به عروسک پلاستیکی پایه دارید و سپس خمیر را روی عروسک روکش میکنید و با ابزار دم دست مانند قاشق و … به آن فرم میدهید و حتی اگر جایی لازم بود اکلیل پاشی و از رنگ استفاده میکنید .

    حالت دیگری هم هست اینکه مانند کیک و شیرین آن را بصورت یک قالب بزرگ قلب یا بته جقه و …. در بیاورید و سپس آن را تزیین نمایید ، اگر توانایی شکل دادن به شکل قلب را بدون کمک گرفتن از هیچ گونه قالب یا … دارید ، آنرا فرم دهید در غیر این صورت حجمی را با قطر 6 الی 7 سانت در ظرف صاف کرده و با قالب کیک قلبی شکل آنرا قالب بزنید تا راحت تر بتوانید آنرا فرم دهید ؛ بعد از فرم دهی کلی ، دست خود را با آب خیس کرده و سطحی صیقلی و محدب برای آن ایجاد کنید ، برای اینکار لازم است هرگونه شکستگی حاصل از قالب را از بین ببرید تا یک قلب محدب داشته باشید!

    تمام موارد را میتوانید در تصاویر فوق مشاهده نمایید

    چگونه حنا را تزیین کنم

    مراسم حنابندان و تزیین حنا

    مراسم حنابندان

    طرز تهیه حنا برای مراسم





    ساخته های کاربران

    4 :

    در ادامه قصد دارم تا تصاویر ساخته های کاربران را برایتان قرار دهم تا با هنر دیگر دوستانتان آشنا شوید و از آنها ایده بگیرید .

    • اولین کار؛ تصویر ارسالی از خانم مونا سپهری است .
    تزیین حنا در خانه

    طرز تهیه حنا طرح گل از خانم سپهری


    درباره نویسنده

    بسیار خوشحالم از اینکه هر روز به امید تحقق رویاهام میام اینجا ، مطلب جدید و آموزش قرار میدم , هدف نهایی ما خیلی بزرگه و امیدوارم به لطف خدا و حمایت و همکاری کاربران عزیز به این مهم برسیم تا بتونیم به کشور ؛ ملت و خانواده خدمت کنیم . التماس دعا

    مطالب مرتبط

    11 نظر

    1. نازیلا

      سلام خدمت خانوم عزیزی که این کمک رو در حق من کرد. واقعیتش من خیلی وقت بود برام سوال بود که چطور میشه این گیفت های حنا ترک نمیخوره. که به کمک شما متوجه شدم.
      یه دنیا ممنون

      پاسخ
    2. فاطمه

      سلام برای درست کردن گل هم از چسب چوب استفاده میشه؟ چند روز میشه نکهش داشت ک ترک نخوره؟ و نسبت حنا و اب و چسب و … چقدر باید باشه؟ ممنون میشم جواب بدیذ

      پاسخ
    3. زهرا

      سلام ممنون از راهنماییتون منم یه سری درست کردم فقط چطور عکس بفرستم براتون تا نظرتونو در موردش به من بگید؟

      پاسخ
    4. مرضیه

      با سلام
      من وقتی حنا رو با چسب چوب قاطی میکنم خیلی خیلی حالت چسبندگی پیدا میکنه و به دستهام میچسبه ، میشه برای درست کردن حنا از چسب چوب استفاده نکنم و قالب بزنم
      با تشکر

      پاسخ
    5. سمن

      سلام چه اندازه باید از چسب چوب وشیر باید استفاده کنم اندازه مشخصی داره .شیر باید بجای اب استفاد کنم یا فرقی نمیکنه

      پاسخ
      1. juzani

        سلام ،کاملا تجربی هست مقدارهای مواد ، شما ابتدا حنارا با کمی آب مخلوط کنید بعد کم کم چسب چوب و شیر اضافه کنید . قرار نیست انقدر چسب بزنید که حنا کاملا چسبی بشه . فقط برای جلوگیری از ترک هست . میتونید اول یکم امتحانی درست کنید تا قلقش دستتون بیاد

        پاسخ

    نظر بدهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    <-- telegram end -->